301 00 Plzeň
V této části se budeme ptát na dovednosti maturantů středních škol s ohledem na fakulty, na které se hlásí a podíváme se také na porovnání výsledků mezi maturanty SŠ a studenty ZČU.
Maturanti SŠ
M23. Vnímaná úroveň dovednosti – aktivní přístup dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 570, N1 = 313, N2 = 79, N3 = 178.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je pasivní, nezajímá se o dění kolem sebe, nemá žádnou snahu něco zlepšit a udělat
1. Úroveň: plní činnosti a úkoly jen na základě zadání a vedení, spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních, komplikace jej snadno odradí
2. Úroveň: k obvyklým a jasným úkolů přistupuje aktivně, ale potřebuje průběžnou motivaci, překoná obvyklé překážky, umí vyhledat pomoc ostatních, komplikace jeho aktivní přístup omezí
3. Úroveň: zajímá se o dění kolem, angažuje se nad rámec povinností, je-li motivován je schopen překonávat překážky a komplikace, reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
4. Úroveň: intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, je činorodý, je rozhodný a aktivní, když si ostatní neví rady, předvídá překážky a předchází jim, vyhledává možnosti a příležitosti
5. Úroveň: je přirozeně aktivní, ovlivňuje dění kolem sebe, podstoupí osobní riziko, aby dosáhl cíle, předvídá situace, přijímá opatření, vytváří příležitosti, zapojuje ostatní
Maturanti SŠ
M27. Vnímaná úroveň dovednosti – efektivní komunikace dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 568, N1 = 311, N2 = 79, N3 = 178.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: špatně formuluje myšlenky ústně i písemně, nenaslouchá druhým, informace předává nahodile, sporadicky a kuse
1. Úroveň: obtížně formuluje myšlenky, zejména písemně, má problémy s nasloucháním, informace předává pouze na vyžádání
2. Úroveň: jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky, naslouchá, sdílí informace, reaguje přiměřeně, nekomunikuje vždy přesvědčivě
3. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a naslouchá, reaguje asertivně na vzniklou situaci, dokáže zaujmout ostatní, respektuje názory ostatních
4. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, dokáže komunikaci otevřít, prosazuje se zdravě, vítá a rozvíjí názory ostatních, vyžaduje zpětnou vazbu
5. Úroveň: výborně formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, přesvědčivě dokáže prezentovat na velkém fóru, dokáže využívat konstruktivně konflikty, umí pracovat se zpětnou vazbou
Maturanti SŠ
M29. Vnímaná úroveň dovednosti – samostatnost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 571, N1 = 311, N2 = 79, N3 = 181.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je nesamostatný, nejistý v plnění jednoduchých úkolů, neumí se samostatně rozhodovat, je závislý na skupině, necítí potřebu mít informace
1. Úroveň: samostatně plní pouze jednoduché úkoly, potřebuje dohled a kontrolu, je závislý na vedení, podléhá skupině
2. Úroveň: samostatně plní běžné úkoly, u ostatních potřebuje dohled nebo podporu, vyhovují mu instrukce, řády a předpisy, rozhodne se bez ohledu na skupinu, když se může opřít o předpis
3. Úroveň: samostatně plní všechny úkoly, řídí se sám, u náročnějších úkolů potřebuje podporu, samostatně získává informace, je schopen vyjadřovat své názory i za cenu konflikt
4. Úroveň: řídí sám sebe, umí své síly odhadnout a rozložit, rychle a pružně se rozhoduje, dokáže získat veškeré potřebné zdroje, nebojí se odpovědnosti a přijímá určitou míru osobního rizik
5. Úroveň: úroveň 4. + nebojí se osobního rizika a umí ho dobře posoudit
Maturanti SŠ
M31. Vnímaná úroveň dovednosti – koordinace s ostatními dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 750, N1 = 313, N2 = 63, N3 = 79, N4 = 66, N5 = 178, N6 = 51.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: spolupráce s ním je problematická, neochota a nezájem pracovat na společném cíli
1. Úroveň: málo ho zajímá společný cíl, dělá jen nezbytně nutné, informace poskytuje jen na vyžádání
2. Úroveň: je spíše aktivní než pasivní, je součástí skupiny, přizpůsobuje se požadovanému chování, respektuje skupinové cíle, informace sdílí, avšak sám je aktivně nenabízí
3. Úroveň: aktivně spolupracuje, do činností skupiny se ochotně zapojuje, směřuje ke skupinovému cíli, sdílí a nabízí informace, respektuje druhé a výsledky jejich úsilí
4. Úroveň: významně přispívá k dosahování skupinových cílů, je schopen přebírat zodpovědnost za výsledky skupinové činnosti, aktivně vyhledává, sdílí a nabízí relevantní informace
5. Úroveň: ve skupině zaujímá roli nenuceného leadera, má přirozenou autoritu, je schopen spolupráce v mezinárodních týmech
Maturanti SŠ
M33. Vnímaná úroveň dovednosti – počítačová způsobilost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 568, N1 = 310, N2 = 78, N3 = 180.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: nic
1. Úroveň: Ovládá základní funkce počítače (ovládání jednoduchých programů – pokladna, příjem zboží na sklad, apod.)
2. Úroveň: Ovládá běžné kancelářské programy (zejména pro texty, tabulky, internet), ovládá manipulaci se soubory (vyhledávání, kopírování, přesun apod.).
3. Úroveň: Pokročilejší ovládání počítače (databáze, převody mezi aplikacemi), používá nové aplikace, využívá funkcí jednotlivých aplikací (vzorce, formátování, grafická animace)
4. Úroveň: ovládá předchozí úrovně a dokáže programovat v alespoň jednom programovacím jazyce (Python, R, C++ atp.), realizovat návrhy někoho jiného.
5. Úroveň: ovládá předchozí, běžně samostatně vytváří vlastní aplikace a programy, dokáže analyzovat a navrhovat architekturu informačních systémů, kterou programují druzí.
Maturanti SŠ a Studenti ZČU – bez prváků
MS23A. Vnímaná úroveň dovednosti – aktivní přístup dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 750, N1 = 313, N2 = 63, N3 = 79, N4 = 66, N5 = 178, N6 = 51.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je pasivní, nezajímá se o dění kolem sebe, nemá žádnou snahu něco zlepšit a udělat
1. Úroveň: plní činnosti a úkoly jen na základě zadání a vedení, spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních, komplikace jej snadno odradí
2. Úroveň: k obvyklým a jasným úkolů přistupuje aktivně, ale potřebuje průběžnou motivaci, překoná obvyklé překážky, umí vyhledat pomoc ostatních, komplikace jeho aktivní přístup omezí
3. Úroveň: zajímá se o dění kolem, angažuje se nad rámec povinností, je-li motivován je schopen překonávat překážky a komplikace, reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
4. Úroveň: intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, je činorodý, je rozhodný a aktivní, když si ostatní neví rady, předvídá překážky a předchází jim, vyhledává možnosti a příležitosti
5. Úroveň: je přirozeně aktivní, ovlivňuje dění kolem sebe, podstoupí osobní riziko, aby dosáhl cíle, předvídá situace, přijímá opatření, vytváří příležitosti, zapojuje ostatní
Maturanti SŠ a Studenti ZČU
MS23B. Vnímaná úroveň dovednosti – aktivní přístup dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 889, N1 = 313, N2 = 135, N3 = 79, N4 = 108, N5 = 178, N6 = 76.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je pasivní, nezajímá se o dění kolem sebe, nemá žádnou snahu něco zlepšit a udělat
1. Úroveň: plní činnosti a úkoly jen na základě zadání a vedení, spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních, komplikace jej snadno odradí
2. Úroveň: k obvyklým a jasným úkolů přistupuje aktivně, ale potřebuje průběžnou motivaci, překoná obvyklé překážky, umí vyhledat pomoc ostatních, komplikace jeho aktivní přístup omezí
3. Úroveň: zajímá se o dění kolem, angažuje se nad rámec povinností, je-li motivován je schopen překonávat překážky a komplikace, reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
4. Úroveň: intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, je činorodý, je rozhodný a aktivní, když si ostatní neví rady, předvídá překážky a předchází jim, vyhledává možnosti a příležitosti
5. Úroveň: je přirozeně aktivní, ovlivňuje dění kolem sebe, podstoupí osobní riziko, aby dosáhl cíle, předvídá situace, přijímá opatření, vytváří příležitosti, zapojuje ostatní
Maturanti SŠ a Studenti ZČU – bez prváků
MS27A. Vnímaná úroveň dovednosti – efektivní komunikace dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 745, N1 = 311, N2 = 64, N3 = 79, N4 = 64, N5 = 178, N6 = 49.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: špatně formuluje myšlenky ústně i písemně, nenaslouchá druhým, informace předává nahodile, sporadicky a kuse
1. Úroveň: obtížně formuluje myšlenky, zejména písemně, má problémy s nasloucháním, informace předává pouze na vyžádání
2. Úroveň: jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky, naslouchá, sdílí informace, reaguje přiměřeně, nekomunikuje vždy přesvědčivě
3. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a naslouchá, reaguje asertivně na vzniklou situaci, dokáže zaujmout ostatní, respektuje názory ostatních
4. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, dokáže komunikaci otevřít, prosazuje se zdravě, vítá a rozvíjí názory ostatních, vyžaduje zpětnou vazbu
5. Úroveň: výborně formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, přesvědčivě dokáže prezentovat na velkém fóru, dokáže využívat konstruktivně konflikty, umí pracovat se zpětnou vazbou
Maturanti SŠ a Studenti ZČU
MS27B. Vnímaná úroveň dovednosti – efektivní komunikace dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 882, N1 = 311, N2 = 133, N3 = 79, N4 = 106, N5 = 178, N6 = 75.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: špatně formuluje myšlenky ústně i písemně, nenaslouchá druhým, informace předává nahodile, sporadicky a kuse
1. Úroveň: obtížně formuluje myšlenky, zejména písemně, má problémy s nasloucháním, informace předává pouze na vyžádání
2. Úroveň: jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky, naslouchá, sdílí informace, reaguje přiměřeně, nekomunikuje vždy přesvědčivě
3. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a naslouchá, reaguje asertivně na vzniklou situaci, dokáže zaujmout ostatní, respektuje názory ostatních
4. Úroveň: bez problémů formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, dokáže komunikaci otevřít, prosazuje se zdravě, vítá a rozvíjí názory ostatních, vyžaduje zpětnou vazbu
5. Úroveň: výborně formuluje myšlenky a aktivně naslouchá, přesvědčivě dokáže prezentovat na velkém fóru, dokáže využívat konstruktivně konflikty, umí pracovat se zpětnou vazbou
Maturanti SŠ a Studenti ZČU – bez prváků
MS29A. Vnímaná úroveň dovednosti – samostatnost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 752, N1 = 311, N2 = 64, N3 = 79, N4 = 65, N5 = 181, N6 = 52.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je nesamostatný, nejistý v plnění jednoduchých úkolů, neumí se samostatně rozhodovat, je závislý na skupině, necítí potřebu mít informace
1. Úroveň: samostatně plní pouze jednoduché úkoly, potřebuje dohled a kontrolu, je závislý na vedení, podléhá skupině
2. Úroveň: samostatně plní běžné úkoly, u ostatních potřebuje dohled nebo podporu, vyhovují mu instrukce, řády a předpisy, rozhodne se bez ohledu na skupinu, když se může opřít o předpis
3. Úroveň: samostatně plní všechny úkoly, řídí se sám, u náročnějších úkolů potřebuje podporu, samostatně získává informace, je schopen vyjadřovat své názory i za cenu konflikt
4. Úroveň: řídí sám sebe, umí své síly odhadnout a rozložit, rychle a pružně se rozhoduje, dokáže získat veškeré potřebné zdroje, nebojí se odpovědnosti a přijímá určitou míru osobního rizik
5. Úroveň: úroveň 4. + nebojí se osobního rizika a umí ho dobře posoudit
Maturanti SŠ a Studenti ZČU
MS29B. Vnímaná úroveň dovednosti – samostatnost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 893, N1 = 311, N2 = 137, N3 = 79, N4 = 106, N5 = 181, N6 = 79.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: je nesamostatný, nejistý v plnění jednoduchých úkolů, neumí se samostatně rozhodovat, je závislý na skupině, necítí potřebu mít informace
1. Úroveň: samostatně plní pouze jednoduché úkoly, potřebuje dohled a kontrolu, je závislý na vedení, podléhá skupině
2. Úroveň: samostatně plní běžné úkoly, u ostatních potřebuje dohled nebo podporu, vyhovují mu instrukce, řády a předpisy, rozhodne se bez ohledu na skupinu, když se může opřít o předpis
3. Úroveň: samostatně plní všechny úkoly, řídí se sám, u náročnějších úkolů potřebuje podporu, samostatně získává informace, je schopen vyjadřovat své názory i za cenu konflikt
4. Úroveň: řídí sám sebe, umí své síly odhadnout a rozložit, rychle a pružně se rozhoduje, dokáže získat veškeré potřebné zdroje, nebojí se odpovědnosti a přijímá určitou míru osobního rizik
5. Úroveň: úroveň 4. + nebojí se osobního rizika a umí ho dobře posoudit
Maturanti SŠ a Studenti ZČU – bez prváků
MS31A. Vnímaná úroveň dovednosti – koordinace s ostatními dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 745, N1 = 313, N2 = 63, N3 = 78, N4 = 65, N5 = 176, N6 = 50.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: spolupráce s ním je problematická, neochota a nezájem pracovat na společném cíli
1. Úroveň: málo ho zajímá společný cíl, dělá jen nezbytně nutné, informace poskytuje jen na vyžádání
2. Úroveň: je spíše aktivní než pasivní, je součástí skupiny, přizpůsobuje se požadovanému chování, respektuje skupinové cíle, informace sdílí, avšak sám je aktivně nenabízí
3. Úroveň: aktivně spolupracuje, do činností skupiny se ochotně zapojuje, směřuje ke skupinovému cíli, sdílí a nabízí informace, respektuje druhé a výsledky jejich úsilí
4. Úroveň: významně přispívá k dosahování skupinových cílů, je schopen přebírat zodpovědnost za výsledky skupinové činnosti, aktivně vyhledává, sdílí a nabízí relevantní informace
5. Úroveň: ve skupině zaujímá roli nenuceného leadera, má přirozenou autoritu, je schopen spolupráce v mezinárodních týmech
Maturanti SŠ a Studenti ZČU
MS31B. Vnímaná úroveň dovednosti – koordinace s ostatními dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 884, N1 = 313, N2 = 135, N3 = 78, N4 = 105, N5 = 176, N6 = 77.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: spolupráce s ním je problematická, neochota a nezájem pracovat na společném cíli
1. Úroveň: málo ho zajímá společný cíl, dělá jen nezbytně nutné, informace poskytuje jen na vyžádání
2. Úroveň: je spíše aktivní než pasivní, je součástí skupiny, přizpůsobuje se požadovanému chování, respektuje skupinové cíle, informace sdílí, avšak sám je aktivně nenabízí
3. Úroveň: aktivně spolupracuje, do činností skupiny se ochotně zapojuje, směřuje ke skupinovému cíli, sdílí a nabízí informace, respektuje druhé a výsledky jejich úsilí
4. Úroveň: významně přispívá k dosahování skupinových cílů, je schopen přebírat zodpovědnost za výsledky skupinové činnosti, aktivně vyhledává, sdílí a nabízí relevantní informace
5. Úroveň: ve skupině zaujímá roli nenuceného leadera, má přirozenou autoritu, je schopen spolupráce v mezinárodních týmech
Maturanti SŠ a Studenti ZČU – bez právků
MS33A. Vnímaná úroveň dovednosti – počítačová způsobilost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 748, N1 = 310, N2 = 64, N3 = 78, N4 = 66, N5 = 180, N6 = 50.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: nic
1. Úroveň: Ovládá základní funkce počítače (ovládání jednoduchých programů – pokladna, příjem zboží na sklad, apod.)
2. Úroveň: Ovládá běžné kancelářské programy (zejména pro texty, tabulky, internet), ovládá manipulaci se soubory (vyhledávání, kopírování, přesun apod.).
3. Úroveň: Pokročilejší ovládání počítače (databáze, převody mezi aplikacemi), používá nové aplikace, využívá funkcí jednotlivých aplikací (vzorce, formátování, grafická animace)
4. Úroveň: ovládá předchozí úrovně a dokáže programovat v alespoň jednom programovacím jazyce (Python, R, C++ atp.), realizovat návrhy někoho jiného.
5. Úroveň: ovládá předchozí, běžně samostatně vytváří vlastní aplikace a programy, dokáže analyzovat a navrhovat architekturu informačních systémů, kterou programují druzí.
Maturanti SŠ a Studenti ZČU
MS33B. Vnímaná úroveň dovednosti – počítačová způsobilost dle fakult
Pozn.: Součty procent nemusí dávat 100% vlivem zaokrouhlování; N = 889, N1 = 310, N2 = 137, N3 = 78, N4 = 108, N5 = 180, N6 = 76.
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
0. Úroveň: nic
1. Úroveň: Ovládá základní funkce počítače (ovládání jednoduchých programů – pokladna, příjem zboží na sklad, apod.)
2. Úroveň: Ovládá běžné kancelářské programy (zejména pro texty, tabulky, internet), ovládá manipulaci se soubory (vyhledávání, kopírování, přesun apod.).
3. Úroveň: Pokročilejší ovládání počítače (databáze, převody mezi aplikacemi), používá nové aplikace, využívá funkcí jednotlivých aplikací (vzorce, formátování, grafická animace)
4. Úroveň: ovládá předchozí úrovně a dokáže programovat v alespoň jednom programovacím jazyce (Python, R, C++ atp.), realizovat návrhy někoho jiného.
5. Úroveň: ovládá předchozí, běžně samostatně vytváří vlastní aplikace a programy, dokáže analyzovat a navrhovat architekturu informačních systémů, kterou programují druzí.
Maturanti SŠ a Studenti ZČU
MS35. Souhrnné srovnání všech dovedností dle fakult
Pozn.: N = 1330
Autoři: Jan Váně, František Kalvas
Maturanti SŠ a Studenti ZČU
MS36. Souhrnné srovnání všech dovedností dle dovedností a fakult
Pozn.: N = 1330
Autoři: Jan Váně, František Kalvas