301 00 Plzeň
Prvním ze základních zjištění bylo, jak jsou ve zkoumané populaci využívány služby OSS. Kromě toho bylo zjišťováno, jak často jsou využívány a jak jsou s nimi respondenti spokojeni.
Graf č. 15 (soc31-33) Využívané služby
Pozn.: Respondent mohl uvést až tři služby. (N = 900,0)
Graf č. 16 (soc468) Frekvence využití služeb
Pozn.: Respondent mohl hodnotit až tři služby. (N = 66,4)
Vedle hodnocení kvality služeb a četnosti jejich využívání byly kladeny otázky, které se zaměřovaly na kategorie problémů, s nimiž se respondenti nejvíce potýkají. Mnohočetnou variabilitu těchto problémů jsme subsumovali pod problémy spojené se zdravím, psychikou, volným časem, bydlením, financemi a jiné. V zásadě platí, že nejčastěji pokud respondenti zmiňovali nějaké problémy, se kterými potřebují pomoc, a z celkového vzorku tak učinilo 11,5 %, pak nejčastěji se jejich aktuální problémy týkaly oblasti zdraví, bydlení a financí. (Graf č. 18).
Ukázalo se, že služeb OSS v současnosti využívá ve zkoumaném vzorku 7,2 % dotázaných. Ti využívají jednu až tři služby (Graf č. 15). Pokud dotázaný využívá nějaké služby, pak největší podíl tvoří ti, kteří takovou službu využívají 5krát až 7krát v týdnu. A to celých 2,3 %. Sloučíme-li kategorie od několikrát za týden až po minimálně alespoň jednou za týden, což chápeme jako intenzivní využívání služeb OSS, pak se jedná o celých 76,6 % osob, které jich využívají intenzivně (Graf č. 16). Sledujeme-li, jak dotázaní hodnotí využívané služby (Graf č. 17) pak 38,9 % hodnotí služby jako výborné a 53,3 % jako velmi dobré.
Graf č. 17 (soc579) Kvalita služeb
Pozn.: Respondent mohl hodnotit až tři služby. (N = 66,4)
Graf č. 18 (soc2) Typy problémů, s nimiž potřebují pomoc
Pozn.: Respondent mohl zvolit více možností, součet proto nemusí dávat 100 %. (N = 103,8)
Vidíme tak, že více jak jedna desetina dotázaných zmiňuje aktuální potřebu pomoci. To pochopitelně prozatím nic nevypovídá o tom, kdo by měl být zdrojem pomoci. Není patrné, zda dotyčný uvažuje o nějaké formě svépomoci, to znamená, očekává-li ji od svých blízkých, nebo od nějaké instituce reprezentované v našem případě OSS. Proto jsme se dotazovali, jaký typ problémů (v obecné rovině zvolených kategorií – zdraví, psychika, volný čas, bydlení, finance, jiné) respondenti případně očekávají v horizontu následujících dvou let a zda při jejich řešení očekávají/počítají s institucionální pomocí ze strany OSS.
Graf č. 19 (sod2) Očekávané problémy
Pozn.: Respondent mohl zvolit více možností, součet proto nemusí dávat 100 %. (N = 205,5)
Graf č. 20 (sod4) Služby OSS a jejich počet potenciálně využívaných
Pozn.: Respondent mohl uvést až pět služeb. (N = 147,4)
Z 900 dotázaných celých 22,8 % očekává v následujících dvou letech nějaký problém (Graf č. 19), a z těchto 22,8 % největší část dotázaných očekává problémy spojené se zdravím (78,7 %). Druhou nejčastěji uváděnou obavou je problém spojený s bydlením (15,7 %). Sledujeme-li proto kolik dotázaných předpokládá, že při řešení svých problémů nebo problémů svých blízkých využije nějakou službu nebo dokonce více služeb OSS pak z Grafu č. 20 vyplývá následující. Z celkového počtu respondentů 16,3 % předpokládá, že využije služeb OSS při zvládání svých problémů.
Přičemž celých 64,4 % z těchto 16,3 % (N=147) předpokládá, že využije jednu službu. Porovnáme-li tato data s faktem, že v současnosti využívá nějakou službu OSS 7,2 % dotázaných, pak během dvou let je očekávaná potřeba participace OSS na zvládání problémů populace víc jak dvojnásobná. Předpokládaná potřeba pomoci ze strany OSS nesouvisí ani tak s rozvolňováním sociálních vazeb, i když ty se také promítají do forem řešení (zejména rozpad rodin), ale zejména s demografickými trendy a ekonomickou situací, jak doložíme následně.