301 00 Plzeň
Aby PK mohl vhodně zacílit svoji podporu KKO, je třeba podrobněji porozumět tomu, jaké druhy subjektů v kraji fungují. Subjekty v první řadě dělíme na ziskové (byznysové) a neziskové, protože jejich fungování se řídí odlišnou logikou a mají odlišné potřeby. Toto dělení je patrné už v designu dotazníku, ve kterém byly některé otázky položeny pouze ziskovým, nebo neziskovým subjektům. Proto jsou i výsledky šetření prezentované zvlášť pro ziskové a neziskové subjekty.
Kromě výchozího rozdělení na ziskové a neziskové subjekty, jsme v analýze použili ještě detailnější typologii, která třídí subjekty podle druhu kreativního působení na základě dat, která nám o sobě subjekty poskytly v šetření. Zkráceně ji označujeme za typ kreativity nebo kreativní třídu.
Identifikaci typu kreativity jsme založili na charakteristikách, které se přímo vztahují ke kreativitě a vazbě subjektů na PK. Využili jsme k tomu analýzu latentních tříd. Tato metoda spočívá v odhadnutí statistického modelu, který rozdělí subjekty do několika skupin (tříd) na základě informací (proměnných), které jsme o nich zjistili. Modely latentních tříd jsme odhadli zvlášť pro ziskové a neziskové subjekty.
Proměnné, na základě kterých model klasifikuje subjekty do tříd, jsou:
- podíl zaměstnanců, kteří jsou kreativní specialisté
- vytvoření nových pracovních pozic pro kreativní specialisty v posledních 3 letech
- využívání subdodávek kreativních prací
- lokalita kreativních prací (kombinace údajů o využívání subdodávek a lokalitě subdodavatele)
- hlavní činnost (výroba, prodej, služby) – pouze byznysové subjekty
S těmito vstupními proměnnými jsme odhadovali modely s 1-5 třídami, které jsme porovnali a vybrali výsledný model podle tzv. statistik vhodnosti. Více informací o metodě a všech porovnávaných modelech je v doplňujících materiálech (sekce Analýza latentních tříd).
V segmentu byznysových subjektů vyšel nejlépe model se třemi skupinami a v segmentu neziskových subjektů model se dvěma skupinami. Výslednou typologii používáme pro třídění dalších charakteristik subjektů (velikost, obor působení atd.), a zejména pro porozumění jejich vztahu k existujícím i potenciálním podpůrným opatřením. Následující grafy ukazují velikost skupin a jejich vztah ke vstupním proměnným, na základě kterých byla typologie definovaná. Ty nám umožňují porozumět významu jednotlivých tříd a pojmenovat je.
G7. Typologie kreativity ziskových subjektů
Typ kreativy: Subjekty typu byznys, N=209 (Dotázáno 243, bez odpovědi na některou z proměnných 34)
- KREATIVNÍ JÁDRA: zaměstnávají velký podíl kreativců, vytváří nové pozice, subdodávky využívají minimálně, plně lokalizovaní v PK, výrazná orientace na služby
- DROBNÍ TVŮRCI: dominantně bez zaměstnanců (takže ani nevytváří pozice pro krativce), využití subdodávek minimální, plně lokalizovaní v PK
- KOORDINÁROŘI: zaměstnavatelé s menším podílem kreativců, více využívají subdodávky, včetně subdodávek z jiných regionů
G8. Typologie kreativity neziskových subjektů
Typ kreativy: Subjekty typu byznys, N=148 (Dotázáno 167, bez odpovědi na některou z proměnných 19)
- Modely jsme odhadovali zvlášť pro ziskový a neziskový sektor. Jedná se tedy o samostaný model, ale intepretace významu tříd se víceméně překrývá se dvěma třídami identifikovanými pro ziskový sektor. Proto používáme stejné názvy.
- KREATIVNÍ JÁDRA: zaměstnávají větší podíl kreativců, subdodávky využívají minimálně, plně lokalizovaní v PK
- KOORDINÁROŘI: zaměstnavatelé s menším podílem kreativců, využívají subdodávky, včetně subdodávek z jiných regionů
Ve vytváření nových pozic pro kreativce se v neziskovém sektoru Kreativní jádra a Koordinátoři prakticky neliší – většina z nich (necelých 70%) nevytváří nové kreativní pozice.